Mitt Nyårsläfte Dag 13..


Okey, för ett tag sen, typ två veckor eller så. 
Fick jag en enorm Panikångest attack.. en av många för dom som känner mig. 
O jag menar inte de som när en fjortis tappar en nagel o säger hon får panik. 
Nej, The Real Deal.. 

Kändes som att jag stått o trampat på ett o samma ställe för länge. 
Som att dagarna bara försvann i ingeting och mitt liv inte hade något mål.
Jag hade inget mål. Och som ja altlid säger, man kan inte bara gå om man inte vet vart man är på väg
För då är det väldigt lätt att man hamnar fel. 

Så då tog jag mitt i natten o försökte bygga upp en plan. 
Tvinga mig själv att välja en väg. O det är vad jag gjort. 

Jag har länge tänkt på att bli polis, suttit o funderat på det o funderat
O egentligen enda anledningen jag inte helhjärtat satsat på det för det är inget högprofiljobb. 
Jag trodde alltid att jag måste ha ett jobb dör jag syns. Som är stort. 
Men jag inser nu att jag hade fel. Jag vill inte ha det egentligen, det ville min mamma.
Ja har alltid haft stor respekt och beundran mot poliser, många av min släkt i Montenegro o tyskland 
är högt uppsatta inom polismyndigheterna. 
Så jag har bestämt mig, Om jag blir polis kan jag må bra för jag gör något i samhället, Jag har chans att förändra, visserligen inte mycket men lite i taget. kanske bara genom o få bort en knarklangare  för en natt
Men det är nog för att få mig att må lite bättre. En rattfyllerist. Ja ni fattar. 

jag e 99%säker iaf. Jag kan inte säga att jag e 100. Har den gnagande ångesten kvar o tänk om de inte är rätt?
Tänk om ja halvvägs inser att De va helt fel. Men jag kan inte bry mig om de, Kan inte vara rädd för misstag. 
Så jag satsar! Jag satsar! Så nu läser ni Den blivande Svenska polischefens blogg. Eller någon anna chefs position inom polismyndigeterna. Så kom tillbaka om ca 30 år o se va de blev haha. 


Så vad gjorde jag mitt i natten för att lindra min oro. 
Ja skapade en plan, det är vad vi gör. (vi med panikångest)
Jag har altså ca ett år innan jag börjar polisskolan i Växjö. (om jag bli antagen dvs)

Det är en månad och två dagar kvar innan det öppnar för anmälan igen. 
o då ska man ha. 

I ansökan ska följande bilagor finnas med vid ansökningstillfället:

  • Slutbetyg eller arbetsgivarintyg som styrker grundbehörighet
  • Betyg från behörighetsgivande studier
  • Resultat från ett högst fem år gammalt högskoleprov eller intyg på minst 30 poäng från högskola eller universitet (20 poäng från tidigare system på universitet eller högskola gäller)
  • Personligt brev
  • Simintyg
  • Vid defekt syn, färgseende eller hörsel: synintyg/färgseendeintyg/audiogram
  • Övrigt, till exempel meriter, arbetsgivarintyg, omdömen, referenser

Kompletteringar

Resultat från högskoleprov och betyg från pågående studier, som krävs för att uppnå behörighet, kan man komplettera sin ansökan med senast tre månader efter sista ansökningsdag. I övrigt ska ansökan vara komplett vid sista ansökningsdag

Simintyg

Simintyg ska bifogas av samtliga sökanden.

Intyg för syn, färgseende och hörsel

Endast sökande med defekt syn, färgseende eller hörsel behöver bifoga intyg.

Medicinsk hälsodeklaration

Medicinsk hälsodeklaration behövs först om du går vidare till testerna vid Pliktverket. Du ska fylla i hälsodeklarationen och lämna till läkare på plats som utför hälsokontrollen.

Skicka per post

Bilagor som du inte har i digital form, eller har möjlighet att skanna själv och bifoga din ansökan, skickas till: Rikspolisstyrelsen, Polisrekryteringen, Box 740, 981 27 Kiruna.

Formella krav för att bli Polis:

Formella krav

Följande krav måste vara uppfyllda när du söker till polisutbildningen:

Övriga meriter:

  • Akademiska studier
  • Ytterligare språkkunskaper
  • Arbetslivserfarenhet
  • Förtroendeuppdrag, verksam i föreningar med mera

Utländska betyg

Utländska gymnasiebetyg översätts och tolkas till svensk behörighet
av Verket för högskoleservice, www.vhs.se.

För översättning och tolkning av utländska universitet- och högskolebetyg, vänligen kontakta Polisrekryteringen, telefon 08-401 90 00 (vxl.)

Kompletteringar

Resultat från högskoleprov och betyg från pågående
studier, som krävs för att uppnå behörighet, kan man
komplettera sin ansökan med senast tre månader efter
sista ansökningsdag. I övrigt ska ansökan vara komplett vid sista ansökningsdag.

Dyslexi

Personer som har dyslexi erbjuds möjligheten till längre skrivtid vid genomförandet av språkprovet. Intyg krävs och utfärdas av en av Svenska Dyslexistiftelsen eller av Högskoleverket godkänd intygsgivare. Förteckning över dessa hittar du på www.hsv.se. Intyget gäller fem år. Om du är inskriven vid en arbetsförmedling gäller också intyg från arbetsförmedlingens psykolog.

 


Sjukt nervös inför allting! 
Är det någon som vet när de fysiska testen är?! 
Måste veta hur länge jag har på mig att träna! 

Så här går de till. Om man uppfyller grundkraven kallas man till språkprov och Samtal.
det är ett svenska prov och samtal med en erfaren polis,de som anses mest konkurrenskraftiga 
kallas till fysiska testet där man ska klara:

Koordinationstest, Harres test

Testar din förmåga till acceleration, riktningsförändringar, hopp och snabba nedhukningar i ett visst mönster. Harres test börjar med en kullerbytta, därefter ska du hoppa över och krypa under tre hinder. Mellan varje hinder ska en pinne i mitten rundas. Höjden på hindren är 76 cm för kvinnor och 84 cm för män. Maxtid är 16 sekunder för kvinnor och 15 sekunder för män.

Styrkeprov

Du ska på ett tekniskt riktigt sätt kunna lyfta en docka som väger 77 kilo och sedan släpa den 15 meter, utan tidsbegränsning.

Konditionstest, Coopers test

Du ska fullfölja en löpsträcka på 2000 meter. Maxtid för män är 9.30 minuter  och för kvinnor 10 minuter. Coopers test mäter framförallt din syreupptagningsförmåga och kondition.

Simprov

Simprov kan genomföras. Du ska simma 150 meter bröstsim, 25 meter ryggsim utan armtag samt hämta en docka på 1,5 meters djup genom att dyka från vattenytan och sedan bogsera dockan 10 meter.

Så ni fattar att jag är nervös! 

Mer än det( som att det inte var nog) 
Så har man: 
IQ Test. 
Psykolog Samtal
Medicinsk undersökning. 
Och avslutnings intervju.

Så jag gjorde de här. Jag la upp en massa postits som skulle påminna mig om allt jag måste göra 
för att nå dit. För bästa resultat på proverna. 

Postist som. 
Sluta är mitt i natten. 
Ät inte skräpmat.
Drick mer Mjölk istället för cola. 
Sluta Rök os osv. 

Framgång hittils:
Jag har slutat röka( Detta stämmer än så länge, är ganska lätt nu men vet hur de blir om ja går ut, men ska fösöka) 
Äter lite bättre, o lite fastare tider, få se hur länge de håller.
har tagit hand om hushållet ganska frekvent o bra. (Detta för att slippa den mentala påfrestningen då jag e neatfreak)

Har Rastat Balo bra o länge o samtidigt tränat. 

Får se hur resten går. Wish me Luck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0