Slå blatte ungar men inte svenska ungar då blir dom massmördare..

Intressant grej som kom upp på kriminologin idag. 
När vi pratade om Brott och straff/ Belönings systemet. kom vi såklart in på Barnuppfostran
Och hur man bör gå tillväga där. Och då sa läraren en ganska intressant sak. 

"För att aga är förbjudet i Sverige och det speglas i hela samhället, Kan ett svensk barn som blir slaget
Få hemska konsekvenser senare i livet. ( extrem exempel: Bli mördare. Pga alla sina aggressioner) 
Medan barn som är i ett samhälle där aga är ett "normalt" sätt att uppfostra barn. Tar det helt  annorlunda. 
De accepterar agan och förstår att det är pga deras beteende och anpassas därefter. Altså blir det ingen ilska, 
Ingen orättvis känsla. " 

Detta är ju ganska intressant. Varför är det så? Svenska barn borde ju också förstå att det är pga vad de gjort?
Men de anser det alltså som fel, för att de bor i ett samhälle där alla säger att det är fel. 
Men är det allt? Är de utländska föräldrarna bättre på att förmedla varför barnen får aga? 
Finns det några mer faktorer? 

Om jag ska ta det på en personlig nivå, Jag blev uppfostrad med aga. ( O jag blev ju Bara bra) 
Så länge vi va små iaf. Vi bodde ju då i Montenegro, men det fortsatte ett tag in när vi bodde i Sverige med. 
(Vill klargöra att detta var aga inte misshandel! inga blåmärken, inget!) Jag själv hade inga problem med det, och var en exempel unge. (kanske pga det?) vem vet. Men utan tvekan så var det få gånger jag behövde tillrättavisas. Och när jag blev det så förstog jag varför, även om jag kanske inte gillade det men det var inget jag ältade i. Min bror däremot tror jag inte tog det riktigt på samma sätt, visserligen var han ett större "problem barn". Kanske hade det varit bättre med belöning och uppmuntran för hans del. För senare så va de nog för sent att tillämpa något annat då han blev typ helt passiv, spela ingen roll vad man gjorde,Belöning/bestraffning han gjorde vad han ville. 

Men tillbaka till påengen. Är detta så? Är det så att svenska barn har blivit mycket känsligare till psykisk stress pga samhället,Uppfostrar vi veklingar? Man kan också dra paralleller till post traumatic stress dissorder. Det sägs att det är mycket lättare för västerlänningar att bli drabbade. Kanske "bara" av en bilkrock medan människor i andra delar av världen inte ens bli drabbade efter en stor naturkatastrof. Tål att tänkas på. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0