Husmors tips

Har tänkt på detta ett tag, och undrat. 
Hur kommer det sig att många äldre damer Har så bra tips 
På saker att göra, som gör det lättare i hemmet. Men detta verkar tyvärr va på väg att dö ut. 

Jag är osäker på hur vanligt det är här i Sverige, Det var jätte vanligt i Montenegro men börjar dö ut där med..
Men min Faster som bor där har fortfarande några som tips, som hon antagligen får av farmor.
Jag tycker det är jätte intressant, Varför håller detta på att dö ut? 
Varför håller vi inte kvar detta? Varför frågar vi inte våra mödrar,Mormödrar,farmödrar,svärmödrar?

Min teori är alla Nya produkter. Vi behöver inte tips o trix, Vad vi än behöver så finns det på burk/Spray/låda whatever. Om ens vittvätt blivit lite grå,Finns o köpa colour back som gör tvätten helt vit igen.
Men är dom inte dyra?! Jag älskar städprodukter,Verligen älskar dom,men det är så jäkla dyrt. 
Man spenderar en mindre förmögenhet för att ha allt man behöver. Då är det alltid bra med små tips. 
Jag tänkte dela med mig av några tips jag snappat upp och det får gärna ni också göra! 


Förkylningsförebyggande:
Rädd för o bli förkyld, eller är förkyld? Honung till Teet ska vara väldigt bra för halsen och du behöver inte sockra så mycket då honung är naturligt socker. 

Olje fläck? 
Det är jätte lätt o få olje fläckar,O då menar jag inte bara
mat olja som man spillt, Det kan vara baby olja, sol olja, mat,
Vad som helst som man spiller på sina kläder.  Lösningen är ganska enkel.
Ta av plagget, Blöt fläcken fort o gnugga in med Diskmedel,Låt stå i vatten 
Sedan tvätta som vanligt. Fläcken kommer vara som bortblåst! 

Hål i strumpbyxan?:
Alla vi tjejer/Transor vet hur lätt det är att göra hål i strumpbyxor o hur olägligt det kommer. 
Då gör ni så här, när ni ser en maska då ska ni direkt stanna o måla över med lite genomsynlig nagellack.
vänta lite till de torkar och voila.. 


Tvätta vinter jackan?

Ska du tvätta den  nya fina dunjackan? 
En varning bara, den ska inte tvättas i 90grader även om den är vit.. Haha..
Men förbered den gärna genom att skrubba ärmsluten och kanter med vatten o vanish kanske,
eller något annat medel. Sedan lägga den i tvättmaskin,på låg temperatur och släng in några tennisbollar 
Också. Tennisbollarna ska tydligen göra så att den förblir fluffig o inte klumpig.

Bärfläckar?
Ett superenkelt och miljövänligt sätt att få bort bärfläckar (allt från sylt till blåbär och jordgubbar) är att doppa fläcken i Mjölk! Hokus Pokus så är fläcken borta.
Jag brukar koka upp mjölken i en kastrull och lägga den del av plagget som är fläckat direkt i kastrullen när den kokat upp. Låter den ligga ca 10 min eller längre om det är en stor fläck. Upprepa om det behövs. Tvätta… borta!!

Finnar: (Det i ansiktet inte människorna) 
Känner du igen den känslan när en jobbig finne är på väg att bildas i ansiktet?
Det gör ofta ont och ser rött och förskräckligt ut. Dessa finnar kommer nästan aldrig upp utan ligger under huden längre tid. Det bästa man kan göra är att smörja lite vanlig tandkräm innan man lägger sig, tvätta sedan ansiktet på morgonen och smörj lite till. Efter 24 timmar är finnen helt borta! Detta funkar även på Herpes simplex.. Fast då får man upprepa några gånger o det svider. 

Så där de räcker de. Testa o hör av er! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0