Gamla seder

har ja också tänkt på idag uttryck o seder.
Varför grattar man någon på födelsedagen. Grattis du lyckades hålla dig vid liv i ett år till. Dööh
sen kom ja att5 tänka på tt de måste vara en gamal sed eftersom man inte levde länge innan.
Man hade tur om man blev 40 så då va denåg en stor grej att man blev ett år äldre.
Men nu lever vi fn till 100 år känns lite uttjatat att få grattis efter man kommit över alla milstolpar.
så typ efter 30 behöver man inte gratta mig tack så mycket :D hahaNallen e till min sötnos som snart fyller år :)  De är en födelsedag som ALLTID E VIKTIG!



Andra seder e typ att ta med sig presenter efter man varit på en resa.
varför gör man det? Man har varit på en resa, och varfö ska man köpa saker till folk :s

eller en ännu äldre sed är att ta med sig något när man hälsar på någon typ, choklad kaffe o socker.
Inte många som gör i sverige men i mitt hemland e de vanligare.
Jag tycket de va skitlöjligt först någon kommer till oss o tar med sig något så nästa gång vi ska till dom 
måste vi också ta med något annars e de skam. 

Men sen tänkte ja efter att det måste också va något som e kvar från nä folk va fattig o inte hade så mycket. 
så man tog me sig något till barnen o lite till huset så ens besök inte ska vara en börda för hushållet.
De va ju iofs smart. Om man inte har något att bjuda på så har man iaf de gästerna tog med. 

 


Kommentarer
Postat av: S

Min födelsedag får du fan inte glömma bort , eller skita i att gratta mig på , jag är seriös !

2009-12-15 @ 10:28:21
URL: http://smonisha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0